فهرست مطالب

نشریه متافیزیک
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 19، بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سیدمصطفی شهرآیینی، نسرین فیروز صفحات 1-12
    اندیشه پیشرفت را از پیش فرض های مدرنیته غرب دانسته اند که اگر این را بپذیریم، باید آن را در شمار محورها و مبانی فلسفه اوایل دوران مدرن جای دهیم و برای دکارت که او را به مثابه پدر فلسفه مدرن می شناسند در شکل گیری این اندیشه نقشی به سزا قائل شویم. میان تفکر فلسفی غرب و تبدیل آرمان پیشرفت به یکی از واقعیات مسلم تمدن غرب، پیوند وثیقی در کار است که این امر را روشن تر از همه جا، می توان در نظام فکری دکارت دید. بن مایه مقاله پیش رو تغییرموضعی است که در نگاه طلایه داران دوران مدرن به رسالت فلسفه در عالم رخ داده است. در این نوشته می کوشیم نشان دهیم که برای تحقق اندیشه پیشرفت، پیش شرط هایی بایسته می نمود که این پیش شرط ها اگرچه نه منحصرا، به بهترین و کامل ترین صورتش در تفکر فلسفی غرب محقق شده است.
    کلیدواژگان: دکارت، پیشرفت، شکاکیت، علم، دنیوی سازی، درخت دانش
  • عبدالرسول حسنی فر صفحات 13-26
    در این مقاله که به بررسی اندیشه سیاسی افلاطون در رساله قوانین می پردازد تلاش می شود با توجه به نظر افلاطون به عقل، جایگاه قانون در تفکر افلاطون و وجوه تمایز آن از حاکمیت فیلسوف مورد بررسی قرار گیرد.
    به عبارت دیگر در مقاله سیر تحول اندیشه سیاسی افلاطون و مبانی معرفتی آن از حاکمیت فیلسوف به حاکمیت قانون مورد بررسی قرار می گیرد.
    از این جهت مقاله نشان می دهد تغییر در صورت بندی معرفتی افلاطون بر محوریت عقل موجب تغییر در محتوای تفکر او در موضوعات مختلف از جمله اندیشه سیاسی و چگونگی سامان سیاسی شهر از همپرسه جمهور به قوانین گردیده است.
    نتیجه و حاصل همپرسه سیاستمدار و سپس قوانین با توجه به مشکلات فیلسوف در اداره شهر، ضرورت قانون و سامان دهی شهر بر اساس مجموعه قوانینی است که در آنها جزئیات اداره شهر مشخص شده باشد. قانون کلیدواژه ای که افلاطون آن را چاره حل مشکلات شهر و راه حل بدیل حاکمیت فیلسوف در قوانین می داند.
    کلیدواژگان: افلاطون، قانون، عقل، جمهور، قوانین
  • مهدی میرابیان تبار، علی کرباسی زاده اصفهانی صفحات 27-40
    هگل مفهوم بنیادین بازشناسی را از فیشته اخذ کرده و با تغییراتی که در آن می دهد زمینه تحقق نظریه بازشناسی دو سویه که حیثیتی اجتماعی و بین الاذهانی دارد را فراهم می کند. برای تبیین رویکرد هگل در خصوص مفهوم بازشناسی لازم است ما ابتدا جایگاه این مفهوم نزد فیشته را بررسی کرده و حدود و ثغور آن را معین نماییم. این کار به ما کمک خواهد کرد تا به تفاوت تلقی فیشته و هگل از این مفهوم پی برده و به معنای راستین آن نزد هگل نزدیک تر شویم. این مقاله از سه بخش عمده تشکیل شده است: بخش نخست مقاله به مساله آزادی و خودآیینی سوژه در ایده آلیسم آلمانی و خصوصا نزد کانت اختصاص خواهد یافت. در بخش بعدی دیدگاه فیشته در خصوص مساله آگاهی از آزادی را به بحث خواهیم گذاشت و سرانجام در بخش نهایی به تاثیر اندیشه های فیشته بر هگل در صورتبندی مفهوم بازشناسی خصوصا در دوره ینا اشاره خواهیم کرد.
    کلیدواژگان: بازشناسی، آزادی، خودآیینی، سوژه، فیشته، هگل
  • رضا کورنگ بهشتی، محمد جواد صافیان اصفهانی صفحات 41-64
    هدف این مقاله مطالعه ای مقایسه ای میان دیدگاه افلاطون و هیدگر درباره زبان است. آنچه امکان این مقایسه را فراهم می آورد این نکته است که هم افلاطون و هم هیدگر، پرسش از زبان را به پرسش از وجود پیوند می زنند. به عبارت دیگر این دو متفکر زبان را «در نسبت با وجود» مورد مطالعه قرار می دهند. ذات و حقیقت زبان نزد افلاطون و هیدگر، هر دو، به موجب همین ربط و پیوند با وجود عبارت است از «آشکارکنندگی وجود یا موجودات». اما تفاوت و جدایی ایشان درست در همین دیدگاه ظاهرا یکسان است. زیرا ساز و کار آشکاری وجود در زبان، و حدود و مرزهای آن نزد هر یک به گونه ای متفاوت با دیگری است. ریشه این تفاوت را نهایتا باید در نگرش بنیادی ایشان به انسان، وجود، و نسبت میان آنها جست.
    کلیدواژگان: زبان، وجود، آشکارکنندگی، افلاطون، هیدگر
  • محمدرضا موحدی نجف آبادی، سید محمد حکاک صفحات 65-82
    فلوطین دمیورژ را عقل تلقی می کند و ایده های افلاطونی را به درون عقل می برد و در عین حال، هر ایده را نه اندیشه ای وابسته به عقل، بلکه عقلی تلقی می کند که با اندیشیدن به خود، به همه ی ایده ها می اندیشد و بدین ترتیب با کل اقنوم عقل عینیت می یابد. این نظریه که به «نظریه ی درونیت» مشهور است از مشخصات بارز فلسفه ی فلوطین و یکی از بحث برانگیزترین مسائل در حیطه ی فلسفه های نوافلاطونی است. این نظریه تا حدودی در اثولوجیا انعکاس یافته و از منابع ملاصدرا درخصوص واحد و کثیر تلقی کردن عقل به عنوان صادر اول است. در این مقاله، پس از تبیین نظریه ی فلوطین و زمینه های آن، به آرای ملاصدرا در خصوص وجوه وحدت و کثرت عقل و تاثیرپذیری او از اثولوجیا -در کنار آیات و احادیث- می پردازیم.
    کلیدواژگان: فلوطین، ملاصدرا، عقل، عقول جزئی، واحد کثیر
  • مهدی حسین زاده یزدی صفحات 83-108
    خوانش های مختلفی از ویتگنشتاین متاخر وجود دارد. یکی از خوانش هایی که محل نظر و مناقشه شارحان واقع شده، تفسیر برنارد ویلیامز از فلسفه متاخر است. از منظر ویلیامز، ویتگنشتاین در گذار از تراکتاتوس به پژوهش های فلسفی از «مرزهای زبان من یعنی مرزهای جهان من» و به عبارتی از سولیپسیسم استعلایی، به ایده آلیسم استعلایی و به عبارتی «مرزهای زبان ما یعنی مرزهای جهان ما » گذر می کند. هدف اصلی وی تبیین این مطلب است که در حرکت از «من» به «ما» دغدغه های ایده آلیسم استعلایی رها نمی شود. باید توجه داشت که ویلیامز، ویتگنشتاین را در معنای خاصی ایده آلیست استعلایی می داند. در این نوشتار می کوشم تا در وهله نخست، تبیینی دقیق از تفسیر ویلیامز ارائه دهم. برای این منظور، از برخی شارحان بزرگ ویتگنشتاین که این تفسیر را مورد توجه قرار داده اند، ایلهام دیلمن، درک بولتن و نورمن ملکم، کمک می گیرم. در قدم بعدی و در کنار تبیین این تفسیر به نقد وبررسی آن خواهم پرداخت
    کلیدواژگان: ویتگنشتاین، برنارد ویلیامز، ایده آلیسم، ایده آلیسم استعلایی، سولیپسیسم
|
  • Seyed Mustafa Shahraeeni, Nasrin Firuoz Pages 1-12
    Thought of progress has been considered as one of the presuppositions of the West modernity. Having accepted this idea, we should regard it as one of the bases and foundations of early modern philosophy, and consider Descartes, known as the father of modern philosophy, as having a major role in its formation. There is a strong relationship between the West philosophical thought and the change of the idea of progress to one of the undisputed facts of the west civilization, and this issue can be seen clearly in Descartes thought system better than anywhere else. The present paper intends to show the leading position of Descartes’ thought system in the institutionalization of the concept of progress in the West philosophical system in three main parts: 1. Authority fighting and its relation with Cartesian’s Doubt, 2. The genuineness of the worldly life in Descartes’ thought system, and 3. Establishing the foundation of modern science. This article is based on the modern forerunners’ change of opinion about the philosophy mission in the world. It makes attempt to demonstrate in order to achieve the thought of progress, some prerequisites are necessary; and these prerequisite, though not exclusively, in their best and most complete form are generally achieved in the West philosophical thought and are particularly accomplished in Descartes’ philosophy.
    Keywords: Descartes, progress, doubt, science, secularization, knowledge tree
  • Dr Abdolrasool Hasanifar Pages 13-26
    This article, which deals with Plato’s political thought in Laws, makes an attempt to study the position of law in Plato’s thought and its differences from philosopher’s governing with regard to Plato’s view on reason. In other words, it is going to examine the evolutionary process of Plato’s political thought and its epistemological foundations from philosopher’s governing to law governing. Therefore, this paper intends to show that the change in Plato’s epistemological formulation based on reason has led to the change of the content of his thought about various issues including political thought as well as the political organization of the city; and this very change can be seen in his writings when one goes from Republic to Laws. Regarding the philosopher’s problem in running a city, the result of Statesman and Laws is the necessity of law and managing the city based on a set of rules in which all the details are pointed out. Law is a keyword which Plato regards as the answer to the city problems and an alternative solution to the philosopher’s governing.
    Keywords: Plato, law, reason, Republic, Laws
  • Mehdi Mirabian Tabar, Ali Karbasizade Esfahani Pages 27-40
    The concept of recognition, borrowed from Fichte, has undergone considerable modifications in Hegelian thought. It played a significant role in establishing Hegel’s own philosophy and theory of mutual recognition as an intersubjective and social relation. In order to explain Hegel’s approach to the concept of recognition, we need first of all to assess the place of this concept and its importance in Fichte’s philosophy. This task enables us to find out some differences in Hegel’s and Fichte’s attitudes and get closer to the true sense of recognition in Hegel’s system of philosophy. This article consists of three major parts: first of all, it is going to concentrate on the problem of freedom and autonomy in German Idealism especially in Kant. Secondly, it checks out the problem of consciousness of freedom from a Fichtean point of view. And finally, it talks about Fichte’s influence on Hegel which led to formation of the concept of recognition particularly in Jena period.
    Keywords: Recognition, Freedom, German Idealism, Fichte, Hegel
  • Reza Koorang Beheshti, Mohammad, Javad Safian Pages 41-64
    This paper intends to carry out a comparative study on Plato and Heidegger’s views on language. What allows such a comparison is that according to both Plato and Heidegger, the question of language is connected with the question of Being. In other words, they study the nature of language "in its relation to Being". Therefore, both Plato and Heidegger believe the true nature of language is "revealing and disclosing the Being or beings". However, their difference lies in their apparently similar attitudes towards the nature of language because the procedure of disclosure of Being in language, and the limits of this disclosure are different according to each of these two thinkers. This difference has finally its root in their fundamental views on man, Being, and their relationship.
    Keywords: Language, Being, disclosure, Plato, Heidegger
  • Mohammad Reza Movahedi Najaf Abadi, Seyed Mohammad Hakkak Pages 65-82
    Plotinus considers Demiurge as intellect and the Platonic ideas as its thoughts. At the same time, he does not regard the existence of these thoughts as dependent on the intellect's reflection, but each of them as an independent particular intellect, whose self-thinking requires all ideas to be thought, as if it is identical with the whole hypostasis of intellect. This theory, which is called "Internality Thesis", is one of the outstanding features of Plotinu's philosophy and one of the most problematic issues in Neo-platonic philosophies. This theory has been reflected in Theologia to some extent and is one of Mullā-Sadrā's resources to believe in the unity and multiplicity of intellect as the first emanated being. This paper, after discussing the Plotinus theory and its context, is going to study Mullā-Sadrā's view on the unity and multiplicity of intellect, and his being affected by Theologia as well as by the verses and traditions.
    Keywords: Plotinus, Mullā Sadrā intellect, ý particular intellects, One, Many
  • Mahdi Hoseinzadeh Yazdi Pages 83-108
    Among various readings of late Wittgenstein, Bernard William's interpretation has been noteworthy and a matter of controversy among commentators. Based on William's point of view, moving from Tractatus to Philosophical Investigation, Wittgenstein passes from "my language limits equal my world limits" and in other words from transcendental solipsism to transcendental idealism or "our language limits equal our world limits". His main goal is to explain that in transition from "I" to "We", one cant get rid of transcendental idealism concerns. It should be noted that Williams regards Wittgenstein as a transcendental idealist in a special meaning. This article first of all tries to present an accurate explanation of William's interpretation. Regarding this, some great Wittgenstein commentators who pay attention to this interpretation, i.e. Ilham Dilam, Dereck Bolton and Norman Malcolm, are appealed for help. Following this, the interpretation is going to be analyzed and criticized.
    Keywords: Wittgenstein, Bernard Williams, idealism, transcendental idealism, solipsism